Tuesday, February 12, 2013

Lucruri de baza despre controlul aparatului foto

O sa scriu aici un fel de tutorial despre lucrurile de baza.

O fotografie se realizeaza prin expunerea senzorului aparatului (sau a filmului pentru aparatele pe film) la lumina.

Durata de timp in care senzorul este expus la lumina se numeste timp de expunere. Senzorul are nevoie de un anumit timp de expunere, daca este expus prea putin poza iese intunecata, daca este expus prea mult poza iese alba.

Expunerea unei fotografii se realizeaza cu aparatul foto, care are trei dispozitive pentru controlul expunerii: Obturatorul (Shutter) care controleaza timpul de expunere, Diafragma (Aperture) si ISO (valoarea sensibilitatii la lumina).

Putem controla aceste setari din aparat doar daca aparatul ne permite adica are moduri manuale de control: Manual, Aperture, Shutter, Program (M, A, S, P) - pentru Nikon sau Manual, Aperture value, Time value, Program (M, Av, Tv, P) - pentru Canon.
Intrebati inainte de a cumpara daca aparatul are aceste moduri manuale. Altfel aparatul face poze automat, sau in moduri scena, unde alege singur setarile, nu prea poate fi controlat.

Obturatorul (Shutter) - se afla in corpul aparatului, in fata senzorului, se deschide cand apasam butonul pentru a face o fotografie. Controleaza timpul de expunere, timpul de cand se deschide pana cand se inchide, cand senzorul este expus la lumina.

ISO - este sensibilitatea la lumina a senzorului.
Sa zicem ca variaza intre 100-6400 in specificatiile aparatului. 100 este sensibilitate cea mai mica, si 6400 este sensibilitatea cea mai mare. Cu cat o setam mai mare, cu atat senzorul e mai sensibil la lumina, adica are nevoie de mai putina lumina pentru a realiza o fotografie.
De obicei - cand e lumina afara, setam ISO minim, e lumina suficienta. Pozele de cea mai buna calitate se obtin la ISO minim. Cand nu prea e lumina, marim ISO, pentru a prinde mai multa lumina si a scurta timpul de expunere, si a evita pozele "miscate". Cu cat marim ISO insa - creste zgomotul de imagine.
Calitatea pozelor facute noaptea la ISO mare depinde de senzor, de obicei cu cat e mai mare senzorul (nu e vorba de megapixeli) cu atat face poze mai bune, dar tehnologia evolueaza, regula se poate schimba.

Avem nevoie de ISO mare - cand afara e intuneric, altfel aparatul are nevoie de un timp lung de expunere, pentru o poza expusa corect, si aparatul sau subiectul se poate misca. Daca folosim un trepied, putem seta ISO minim si pe intuneric, timpul de expunere va fi lung dar aparatul nemiscat si poza clara. Adica - obiectele nemiscate vor fi clare, obiectele care se misca vor lasa un fel de urme de miscare. Astfel se obtin acele poze cu urmele farurilor masinilor noaptea.

Diafragma (Aperture) - se afla in obiectivul aparatului, e un cerc format din niste petale in interiorul obiectivului, prin care intra lumina, putem sa-l marim sau micsoram - obtinem mai multa sau mai putina lumina.
Diafragma maxima - este pozitia cea mai deschisa a acelui cerc din obiectiv, diafragma minima este pozitia cea mai inchisa.
Diafragma maxima este de obicei scrisa pe obiectiv. De exemplu pentru un obiectiv 18-55 (distantele de zoom), pe el mai scrie si F3.5-5.6. Asta inseamna ca la 18 mm (campul vizual cel mai larg), diafragma maxima e 1/3.5 iar la 55 mm este 1/5.6.
Pentru un obiectiv care nu are zoom, diafragma maxima poate fi de exemplu 1/1.8.

Diafragma controleaza si ea cantitatea de lumina care intra in aparat, cu o diafragma deschisa la 1/3.5 aparatul are nevoie de un timp de expunere mai mic, decat cu diafragma la 1/10, pentru o expunere corecta, in aceleasi conditii de lumina.

Dar mai important, controleaza adancimea de camp. Cu cat diafragma e mai deschisa, cu atat adancimea de camp e mai mica, astfel obtinem pozele unde in focus e numai subiectul apropiat, iar in spatele acestuia fundalul este "blurat" sau "incetosat". Pentru maximizarea efectului - utilizati obiectivul la zoom maxim, diafragma cea mai deschisa si cat mai aproape de subiect. Profunzimea de camp variaza si in functie de zoom.
Daca vrem sa avem intreaga scena in focus, pentru un peisaj de exemplu, folosim o diafragma mai inchisa F8...F14. Nu prea inchisa deoarece apare efectul de difractie, scade calitatea imaginilor.

Pentru cine doreste sa invete - recomand poze in modul prioritate de diafragma: modul A la Nikon sau Av la Canon. In acest mod puteti controla din aparat diafragma - mai inchisa sau mai deschisa, si sensibilitatea ISO. Aparatul masoara luminozitatea scenei, si seteaza automat timpul de expunere.
Puteti astfel observa cum se modifica timpul de expunere in functie de ISO si diafragma.

In modul A, mai exista un mod de a controla expunerea, acea setare indicata prin +/-. Sa zicem ca ati setat diafragma, ISO, si aparatul alege timpul de expunere. Dar pozele ies prea expuse - au zone arse (cautati setarea pentru afisarea highlights - zonele supraexpuse, cand se afiseaza fotografiile). Aparatul masoara luminozitatea scenei dar nu o poate face perfect. Atunci folosim controlul expunerii +/-, il setam spre - cu cateva trepte. Atunci, fara a se modifica diafragma si ISO, aparatul va micsora timpul de expunere fata de cel pe care l-a calculat.

Sunt multe de spus aici, importanta este si citirea manualului aparatului.








No comments:

Post a Comment